Dżem – Muza (2010)

Bite sześć lat Dżem kazał nam czekać na swój nowy studyjny album. W ciągu tego okresu nie słabnęła krytyka Macieja Balcara, następcy nieodżałowanego Ryśka Riedela, czego osobiście nie rozumiem. Pomijając jego dosyć mierną sceniczną prezencję, głos ma całkiem niezły, a i na harmonijce potrafi dobrze dmuchnąć. To nie Riedel, ale z pewnością dobry zamiennik. Pokazał to zwłaszcza na pierwszej płycie nagranej wspólnie z zespołem – „Dżem 2004”, która stoi wysoko w mojej osobistej klasyfikacji. Wracając jednak do meritum.

Płyta sprzed sześciu lat była dla mnie zapowiedzią świetnej formy muzyków. Chwytliwe, wesołe kawałki czasami przeplatane smutniejszą nutką razem tworzyły jeden z najlepszych polskich albumów tej dekady. „Muza”, najnowsze wydawnictwo, to wielki, przeogromny, kapitalny krok w tył.

Czego na tej płycie mi zabrakło? Przede wszystkim energii. Jedynie „Koniecznie” i „Nie patrz tak na mnie” prezentują wystarczający ładunek emocji, bym szczególnie wsłuchał się w utwór. Cała reszta jest albo dołująca jak pozycja Polski w rankingu FIFA, albo przekombinowana jak komisja hazardowa. Fakt, płyta ma zapewne spory potencjał komercyjny, ale pytanie – czy to dobrze?

Strona czysto techniczna prezentuje się tak jak zwykle – świetnie. Solówki soczyste, melodie ładne, a wokal pasujący. Co z tego, skoro wszystko to zebrane razem do kupy tworzy, no… kupę. Inną kwestią są teksty. Czy tylko ja mam takie wrażenie, czy Dżem dokonuje pastiszu samego siebie?

Nie polecam, nie zachwalam, nie proponuję. Nawet największym gigantom zdarzają się wpadki i to jest właśnie jedna z nich. Trzymajmy kciuki, by jak najszybciej nagrali nowy album i usunęli niesmak wylewający się z naszych głośników.

Tagi: , , , ,

Skomentuj

